محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

تاریخچه رمز نگاری اطلاعات

براساس متون موجود در مورد رمزنگاری تاریخچه این علم را در نگاهی گذرا بصورت زیر بیان کرد :


1

 شروع رمزنگاری به سال 1900 قبل از میلاد برمیگردد برطبق اساد موجود یک مصری درآن زمان که کلمات بصورت تصویر بیان میشد ازتصاویری استفاده کرده که متداول نبوده بنابراین شروع رمزنگاری از مصریان میباشد . چهارصد سال بعد در بینالنهرین وحه هئی نوشته شد که شامل فرمولهائی رمزی از تهیه شیشه برای کوزه گری میباشد .

2

 500 سال قبل از میلاد یک نویسنده یهودی کتابی نوشت که کلمات آن برعکس نوشته شده بود این روش بنام رمز آتابش نامیده شد

3

 در سال 487 قبل از میلاد اسکیتال در یونان بوجود آمد و مورد استفاده قرار گرفت

4

 400 سال بعد ژولیوس سزار در مکاتبات دولتی از رمز سزار استفاده کرد . او در این رمز جای حروف الفبا را عوض کرد . رمز سزار هرچند در نسبت به رمز آتابش ساده تر است اما مدارک محرمانه دولتی در نگاه اول قابل فهمیدن نبود .

5

 بین سالهای 0 تا 400 بعد از میلاد رمز به عنوان یک هنر توسط هندیان در کاماسوترا بیان شده است . در کاما سوترا به شیوه های ساده رمزنگاری اشاره شده است .

6

 200 سال بعد از میلاد لیدن دستورالعمل های مهم خود را بصورت رمز می نوشت .

7

 در شروع امپراتوری اسلامی ابوعبدل الرحمان الخلیل ابن احمد امرابن تمام الفرهادی الزیدی الیهمدی کتابی در علم رمزنگاری نوشت که الهام گرفته از رمزهای یونانی میباشد که برای امپراتوری روم شرقی نوشته شده بود . البته این کتاب مفقود شده است شیوه هائی که در این کتاب اشاره شده است در جنگ جهانی دوم در مقابل رمز انگما نیز استفاده شده است .

8

 در سال 855 ابوبکر احمد ابن علی ابن وحششیه نباتی رمزهای مختلفی را ابداع کرده تست .

9

 در حکومت غزنویان که کشورگشائی های زیادی داشتند در بحث نظامی و سفارت خانه ای خود به وفور از رمزها استفاده می کردند .مقامات عالیرتبه حکومتی با توجه به موقعیتشان از سیستم رمز مخصوص آن مقام استفاده می کردند .

10

 در سالهای بعد از 1266 ( بعد از میلاد ) در ونیز رمزهائی ساده در عالم سیاست استفاده می شد . در این رمز جای حروف با نقطه و ضریبدر عوض می شد .

11

 در حدود 1500 ( بعد از میلاد ) شخصی بنام روگر بکن رمزهای متعددی را نوشت او در اول کارهایش مینویسد . : کسی که متن محرمانه ای را طوری بنویسد که بقیه بفهمند احمق می باشد .

12

 در 1300 میلادی ابن خلدون جهت استفاده اداره مالیات و ارتش برای ساده نویسی و پنهان کاری از نوعی رمز استفاده می کرد .

13

 در سالهای بعد از 1379 میلادی گابریل دی لاوندی بتقاضلی کلمنت هفتم رمزی نوشت که ترکیبی از جابجائی حروف و کدها بود این رمز سالها مورد استفاده دولتمردان قرارگرفت و تا 400 سال این رمز کاربرد داشت .

14

 جوفری چاوسر در سالهای 1392 رمزی نوشت که ترکیبی از علائم و جابجائی حروف و کد بود

15

 در 1412 میلادی عابد الله الکلکشندی دائره المعارفی عربی نوشت که 14 جلد می باشد و یکی از جلد های آن مربوط به رمزنگاری و منصوب به طالب موصولی می باشد . او برای اولین بار ؛ چند بار از جانشانی استفاده می کند او در کتاب خود راجع به رمزگشائی نیز بحث می کند که رمز شکنی با استفاده از روش فرکانسی منصوب به او می باشد .

16

 در سال 1466 اون باتیستا البرتی رمزی را اختراع کرد که امروزه به رمز ( Capital Midnight Decode Badge ) مشهور است برای نزدیک به 400 سال یعنی تا 1800 این رمز شکسته نشد .

17

 در 1518 اولین کتاب چاپی در باره رمز توسط جوهان تریتیمیوس نوشته شده او در انی کتاب از رمزهای مختلف سخن میگوید او از رمز polyalphabetic با شیوه جانشانی مستطیلی را توضیح می دهد .

18

 جیوان باتیستاپورتا در سال 1553 رمزی را ابداع کرد که در آن ازیک عبارت بعنوان کلید استفاده می شود بسیاری از نویسندگان این رمزبلاسو را با رمز ویگنر اشتباه میگیرند .

19

 جیوانی باتیستا پورتا در سال 1563 از رمزی استفاده کرد که در آن رمز ضمن استفاده از اسپل غلط و در ضمن جانشانی و انتقال از حروف عجیب و غریب در متن های خود استفاده کرد .

20

 در سال 1585 بلالیسس دی ویگنر کتابی در مورد رمز نوشت با متنهای رمزی همراه با سیستم رمز کلید خودکار ( یعنی کلید رمز در متن قبلی قرار دارد . این سیستم بعد ها در رمزهای DES,CFB,CBC مورد استفاده قرار گرفت .

21

 در سال 1623 فرانسیس بیکن رمزی بنام رمز کننده 5

22

 توماس جفرسون در سال 1790 با کمک دکتر جفرسون ( ریاضی دان ) چرخ رمز را اختراع کردند . این رمز تکامل پیدا کرد و بعدها در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت .

23

 در سال 1817 سرهنگ وادستورد دیسکهای چرخدنده های رمز کننده ای با تعداد حروف متفاوت را اختراع کرد .

24

 چارلز ویتستون رمز ( بازی مطبوع ) را در 1854 اختراع کرد . او همچنین رمز وادستورد را تکمیل کرد .

25

 اختراع تکامل یافته چرخ رمز نگاری توسط چارلز بابگی در 1854

26

 در 1857 ادمیرال سرفرانسیس بیوفورت رمز جدیدی اختراع کرد که نوعی رمز ویگنر می باشد . البته کار او س از مرگش توسط برادرش چاپ شد .

27

 پلینی چاسی اولین شرح را برای رمزهای توموگرافیک در 1859 نوشت .

28

 بین سالهای 1861 الی 1980 بحث رمز عمومی شد و در سال 1769 سندی در امریکا بدست امده که بنحوی با رمز سروکار دارد .

29

 در 1861 فردریک کاساسکی کتابی نوشت برچگونگی شکستن رمز چند الفبائی که چند صد سال امن مانده بود

30

 در جنگهای داخلی امریکا جنوبی ها از جانشین کردن حروف در متن رمزی استفاده کردند درصورتی که شمالی ها از رمز ویگنر که بتازگی از طرف کاساسکی ابداع شده بود استفاده می کردند .

31

 در 1891 سرهنگ اتینی بازرایز بعد از انکه مدل جدید چرخ رمزکننده را ابداع کرد و ارتش فرانسه از آن استقبال نکرد آن انتشار داد

32

 کاپیتان پارکت هیت در سال 1913 با تغییر در چرخ رمز کننده منجر به رمز کننده M

33

 در سال سال 1916 سرتیپ ژوزف مورجنی رمز هیت را بصورت چرخ رمزی درآورد و جایگزینی حروف را قویتر انجام داد و در نهایت منجر به دستکاه رمز کننده M

34

 در 917 ویلیام فردریک فایردمن که پدر علم رمز امریکا نامیده می شود در دولت محلی ریوربنک امریکا بعنوان متخصص رمز استخدام شد و اولین مرکز آموزشی رمز را برای ارتش آمریکا ایجاد کرد و بعدها به خاطر فعالیتش به واشنگتن رفت .

35

 در همین سال گیلبرت ورنام رمزی را ابداع نمود که کاملا" از کلیدهای اتفاقی استفاده می شد که دیگر تکرار نمی شد تا این تاریخ این اولین ماشین رمزکننده ای است که به ثبت رسیده است . رمز او برای استفاده در جنگ جهانی اول پیشنهاد شد ولی ارتش امریکا آن را نپذیرفت و در کارهای بازرگانی بکار گرفته شد .

36

 در اواخر جنگ جهانی اول آلمانها سیستم رمز کننده ADFGVX را اختراع کردند که توسط رمز شکن مشهور فرانسوی پینوین شکسته شد .

37

 در 1919 الکساندر کوخ رمز استوانه ای را ابداع کرد که در 1927 امتیاز رمز را به ارتور اسچربیوس که مخترع ماشین انیگما بود واگذار کرد .

38

 در سوئد گرهارد دراما رمز استوانه ای را ابداع نمود که بعدها توسط وایلهلم هگالین به مجموعه ای از رمز مشهور شد . بعدها دولت سوئد در 1919 پیشنهاد کرد شرکتی که شرکتی با نام ‍CryptoAG تاسیس گردد و دولت نیز در موارد مربوط به رمز از آن شرکت استفاده کند . این شر39

39

 تا سال 1924 رمز وون کریا که به شدت مورد استفاده دپیماتهای آلمانی قرار می گرفت توسط رمز شکنان امریکائی در مدت دو ساعت و چهل دقیقه شکسته شد و بعد از این تاریخ دیگر مورد استفاده قرار نگرفت .

40

 از سال 1925 به بعد کاربران رمز از بانکها . نیرو های مسلح و عاشقان . مورد استفاده خلافکاران نیز قرار گرفت بطوری که در اداره رمز در واشنگتن دی سی امریکا گشایش یافت .

41

 بین سالهای 1927 الی 1933 یکی از بازنشستگان نیروی دریائی آمریکا که نام او مشخص نشد شبکه رمزی قوی ایجاد که که مورد استفاده وسیع اچاقچیان قرار گرفت و بسیاری از رمزهای انان شکسته نشد .

42

 لستر هیل در 1929 مقاله زیبائی تحت عنوان " رمز نگاری در جبر حروف انتشار داد در این رمز از ماتریسها جهت رمز کردن استفاده می شود .

43

 بین سالهای 1933 تا 1945 رمز انگما که به المان برده شده بود و تکامل پیدا کرد و مورد استفاده المانها قرار گرفت توسط یک ریاضدان لهستانی به نام مارین رجوسکی شکسته شد . این رمز در جنگ جهانی در انگلیس هم توسط آلن ترنینگو و گردن ریچمن شکسته شد .

44

 در همین ایام رمز ژاپنی ها توسط هربرت یاردلی شکسته شد و ژاپنیس ها رمز ارغوانی را ابداع کردند این رمز نیز توسط گروهی به سرکردگی ویلیام فریدمن شکسته شد .

45

 اختراع رمز کننده SIGABA_131_C در سال 1930 به ویلیام فایردمن نسبت داده می شود . این رمز کننده کامل تر از رمز کننده انیگما می باشد . و دارای پانزده استوانه برای انتقال رقم ها و نج استوانه برای کنترل باند می باشد .

46

 در سال 1930 رمز کننده Typex جایگزین رمز کننده انیگما می شود .

47

 در سال 1970 دکتر هورست فیستال در یک پروژه تحقیقاتی روز رمزها مجموعه ای از رمزرمز ها را بوجود آورد که منجر به رمز کننده DES گردید .

48

 در سال 1976 در شرکت IBM طراحی رمزی براساس رمز لیسوفر به نام رمز FIPS PUB 46 انجام گرفت که دارای S

49

 در سال 1976 وایت فیلد دیفی و مارتین هلمن برای اولین بار در مقاله خویش کلید عمومی را معرفی کرد .

50

 در سال 1977 براساس مقاله هلمن سه ماتور کار رمز بنامهای رونالد ریوست . عدی شامیر و لئونارد ادلمن رمز RSA ابداع کردند . در اولیل کار سازمان NSA امریکا اجازه نداد که کار انها انتشار پیدا کند ولی بعد از مدتی کار خود را انتشار دادند که همزمان با انتشار دو ژورنال ‍Cryptologia و Cryptology می باشد . در واقع این سه نفر مقاله هلمن را عملی کردند .

51

 در سال 1978 در ACM برای اولین بار RSA انتشار یافت

52

 در 1984 الی 1985 رمز ROT13 در خبرنامه USENET انتشار یافت .

53

 در 1990 جیمز مسی ولیی در سیوزرلند رمز های بلوکی استاندارد را که به دلیل استفاده ساده تر جای رمز DES را گرفت با نام IDEA ابداع کرد .

54

 برای اولین بار در 1991 رمز کوانتومی توسط بنتووبراساد مطرح شد . آنها از یک فوتون جهت انتقال کلید استفاده کردند در این رمز کننده گیرنده و فرستنده باید دارای کابل فیبر اپتیکی باشند

55

 در همین سال زیمرمن رمز PGP را برای اولین بار معرفی کرد این رمز به دلیل سادگی و امنیت بالا مورد استفاده جهانی قرار گرفته است .

56

 در سال 1994 پروفسور رون ریوست به دنبال ابداع RC4 رمز RC5 را ابداع نمود



منبع : سایت آموزشی ریاضیات و رمز نگاری