محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

بابک بختیاری؛ موسس شرکت آیس‌پک

بابک‌ بختیاری‌، مدیر فروشگاه‌های‌ زنجیره‌ای‌ آیس‌ پک‌ و ابداع‌ کننده‌ی‌ این‌ محصول‌ می‌باشد که‌ پس‌از گذشت‌ دو سال‌ با ایجاد صد و بیست‌ شعبه‌، هم‌ اکنون‌ به‌ عنوان‌ جوان‌ترین‌ کارآفرین‌ کشور به‌شمار می‌رود. او از سنین‌ پایین‌، همیشه‌ به‌ دنیال‌ کار و پیشرفت‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ بوده‌ که‌ اغلب‌ با مشکل‌های‌ متعددی‌ روبه‌رو شده‌ است‌. اما پس‌ از پشت‌ سر گذاشتن‌ شکست‌ها، کسب‌ تجربه‌های‌ جدید، مطالعه‌های‌ گسترده‌ و الگوبرداری‌ از تجربه‌های‌ افراد موفق‌ جهان‌، هم‌ اکنون‌ جوان‌ترین‌ و موفق‌ترین‌کارآفرین‌ ایرانی‌ ست‌.

از چه‌ زمانی‌ و با چه‌ میزان‌ پشتوانه‌ای‌ مالی‌، شروع‌ به‌ کار در زمینه‌ فروش‌ ایس‌ پک‌ کردید؟
دو سال‌ پیش‌ آیس‌ پک‌ برای‌ اولین‌ بار کار خود آغاز کرد و قبل‌ از این‌ زمان‌، محصولی‌ مشابه‌ آن‌ درجهان‌ دیده‌ نشده‌ است‌. پشتوانه‌ی‌ مالی‌ من‌ نیز بدهی‌ در حدود سیصد میلیون‌ تومان‌ بوده‌ است‌.

به‌ اعتقاد شما برای‌ ایجاد کارآفرینی‌، ذهن‌ خلاق مهمتر است‌ یا پشتوانه‌ی‌ مالی‌؟
در اصل‌، ذهن‌ خلاق سازنده‌ی‌ پول‌ است‌ ولی‌ نمی‌توان‌ گفت‌ تنها با پول‌ و داشتن‌ پشتوانه‌ی‌ مالی‌، می‌توان‌ ثروتمند شد چرا که‌ خیلی‌ها با ذهن‌ خلاقشان‌ توانسته‌اند ثروتمند شوند.

اقدام‌ به‌ تولید آیس‌ پک‌ چطور به‌ ذهن‌ شما خطور کرد؟
از کودکی‌، داشتن‌ یک‌ سیستم‌ فروشگاه‌های‌ زنجیره‌ای‌ را دوست‌ داشتم‌ و به‌ طور مداوم‌، این‌ کار راپی‌گیری‌ می‌کردم‌. مطالعه‌ خاطره‌های‌ بزرگان‌ در این‌ شیوه‌ کاری‌، برایم‌ جذاب‌ بود. ابتدا تصمیم‌ به‌راه‌اندازی‌ کافی‌ شاپ‌های‌ زنجیره‌ای‌ داشتم‌ و سپس‌ به‌ فکر ارائه‌ محصول‌های‌ یک‌ کافی‌ شاپ‌ به‌ نوعی‌دیگر، با کیفیت‌ بهتر و شیوه‌ای‌ تازه‌ افتادم‌ و ایده‌ی‌ آیس‌ پک‌ در آن‌ زمان‌ در ذهنم‌ جرقه‌ زد. عامل‌موفقیت‌ در کسب‌ و کار، ارائه‌ی‌ محصول‌ها به‌ نوعی‌ دیگر اما به‌ شکل‌ نوین‌ است‌ که‌ در آیس‌ پک‌ نیزشاهد آن‌ هستید.

با توجه‌ به‌ تجربه‌ها و گاهی‌ شکست‌های‌ بزرگ‌ و کوچکتان‌ در زندگی‌، فکر می‌کنید چه‌ عاملی‌ درایجاد کارآفرینی‌ می‌تواند مؤثر باشد؟
درواقع‌، شکست‌های‌ من‌ که‌ به‌ آنها شکست‌های‌ طلایی‌ می‌گویم‌، هر کداک‌ یک‌ تجربه‌ی‌ تازه‌ به‌ من‌داده‌اند که‌ عامل اصلی‌ موفقیتم‌ شده‌ است‌. در اصل‌، تجربه‌ ثابت‌ کرده‌ است‌ که‌ در بیشتر وقت‌ها،شکست‌، عامل‌ پیروزی‌ و حرکت‌های‌ بعدی‌ است‌ و هر چه‌ شکست‌های‌ ما بیشتر شود، موفقیت‌های‌ مابزرگ‌ تر خواهد شد. به‌ قول‌ استاد مطهری‌ انسان‌ باید همیشه‌ طوری‌ زندگی‌ کند که‌ انگار برای‌ باردوم‌، زندگی‌ را شروع‌ کرده‌ است‌ یعنی‌ همیشه‌ باید از شکست‌های‌مان‌ برای‌ بهبودی‌ و موفقیت‌ درکارهای‌ بعدی‌ استفاده‌ کنیم‌.

از تأثیرهای‌ کارآفرینی‌ در جامعه‌ برای‌ مان‌ بگویید؟
به‌ تازگی‌ دانشکده‌ی‌ کارآفرینی‌ تأسیس‌ شده‌ که‌ بسیار خوب‌ است‌ و باعث‌ پیشرفت‌ و رونق‌ اقتصادی‌جامعه‌ می‌شود. من‌ هم‌ گاهی‌ وقتها به‌ آن‌ دانشکده‌ سر می‌زنم‌.

با توجه‌ به‌ کارهای‌ قبلی‌ شما و شراکت‌ با افراد مختلف‌ در زمینه‌ کارهای‌ متفاوت‌، به‌ نظر شما کارآفرینی به‌ شکل‌ انفرادی‌ برای‌ شما قابل‌ قبول‌تر است‌ یا همراه‌ با یک‌ شریک‌؟
در حقیقت‌ شریک‌ خوب‌، یک‌ نعمت‌ است‌ من‌ در هر قسمت‌ کارم‌، شریکی‌ را انتخاب‌ کرده‌ام‌ و سعی‌می‌کنم‌ در انتخاب‌ آن‌، خوب‌ دقت‌ کنم‌ اما تصمیم‌ گیرنده‌ نهایی‌ در کارها، خودم‌ هستم‌.

به‌ نظر شما چند درصد حرکت‌ یک‌ کارآفرین‌، به‌ طور قطع‌، منجر به‌ جهانی‌ شدن‌ ایده‌ و کار اوخواهد شد؟
این‌ مساله‌ بستگی‌ به‌ تخیل‌ و باور یک‌ کارآفرین‌ دارد. اگر جهانی‌ شدن‌ کار یک‌ کارآفرین‌، جزو تخیلات‌او باشد و تحقق‌ آن‌ از پیش‌ در ذهنش‌ شکل‌ بگیرد، صد درصد آن‌ کار، جهانی‌ می‌شود.

برنامه‌ریزی‌ از پیش‌ تعیین‌ شده‌ و جامع‌ در کار یک‌ کارآفرین‌، مؤثر تر است‌ یا پیشتکار؟
هر دو گزینه‌، موثرند. در کل‌ برای‌ ایجاد یک‌ کار نوین‌، نیازمند ۵ گزینه‌ هستیم‌ که‌ به‌ ترتیب‌ شامل‌ مواردزیر می‌باشند : ۱ ـ تخیل‌ و رویا پردازی‌ ۲ ـ باور خود کارآفرین‌ در به‌ انجام‌ رساندن‌ یک‌ حرکت‌ و تصمیم‌ گیری‌ قطعی‌(که‌ خود، یکی‌ از محصول‌های‌ باور است‌) ۳ ـ برنامه‌ریزی‌ کامل‌ ۴ ـ شروع‌ به‌ کار و تلاش‌ ۵ ـ هدف‌

برای‌ رسیدن‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌، آیا مطالعه‌ای‌ خاص‌ داشتید یا از فکرها و ایده‌های‌ دیگران‌استفاده‌ کردید؟
من‌ همیشه‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ مدیریت‌، مثبت‌ اندیشی‌ و ... مطالعه‌ می‌کردم‌ ضمن‌ این‌ که‌ استفاده‌ ازایده‌ی‌ دیگران‌ هم‌ در کارم‌ بسیار مؤثر بوده‌ است‌. هر انسانی‌ می‌تواند از ایده‌های‌ نوین‌ تجربه‌های‌دیگران‌ استفاده‌ کند و با در کنار هم‌ قرار دادن‌ آنها، خود یک‌ ایده‌ای‌ جدید و بی‌مانند بسازد.

فکر می‌کنید وجود یک‌ رقیب‌ در زمینه‌ کاری‌ تان‌، سدی‌ برزگ‌ برای‌ جهانی‌ شدن‌ کارتان‌ است‌؟
هرگز رقیب‌، یک‌ انگیزه‌ برای‌ تلاش‌ بیشتر، رقابت‌ سالم‌تر و بهبود روندکاری‌ می‌باشد. البته‌ گفتنی‌ است‌که‌ برخی‌ با اسم‌های‌ مشابه‌ یک‌ شرکت‌ موفق‌ شروع‌ به‌ کار می‌کنند و آنان‌ نه‌ تنها رقیب‌ نیستند بلکه‌ به‌اقتصاد کارآفرین‌ نیز ضرر وارد می‌کنند.

آیا شما از روز اول‌ و ابتدای‌ کار می‌دانستید کارتان‌ این‌ قدر گسترش‌ خواهد یافت‌ و تا چه‌ اندازه‌می‌خواهید کارتان‌ را گسترش‌ دهید؟
من‌ از روز اول‌، سیستم‌ را طوری‌ طراحی‌ کردم‌ که‌ گسترش‌ پیدا کند و از همان‌ ابتدا، قصد داشتم‌ که‌ این‌سیستم‌ زنجیره‌ای‌ در تمام‌ دنیا گسترش‌ پیدا کند. ما هنوز در ابتدای‌ راه‌ هستیم‌ و حتی‌ همیشه‌ این‌ راگفته‌ام‌ که‌ ما هیچ‌ چیزی‌ کمتر از کشورهای‌ دیگر نداریم‌ و من‌ برای‌ اثبات‌ حرفم‌، می‌خواهم‌ سیستم‌آیس‌ پک‌ را به‌ عنوان‌ بزرگترین‌ سیستم‌ زنجیره‌ای‌ دنیا مطرح‌ کنم‌.
با توجه‌ به‌ این‌ نکته‌ که‌ شما به‌ جهانی‌ شدن‌ آیس‌ پک‌ فکر می‌کنید، در طی‌ روز، چقدر از وقت‌ تان‌به‌ این‌ مساله‌ معطوف‌ می‌شود؟
در تمام‌ لحظه‌ها به‌ این‌ فکر می‌کنم‌ که‌ آیس‌ پک‌ چگونه‌ جهانی‌ شود و در تمام‌ دنیا، یک‌ ایرانی‌ بتواندهم‌ پای‌ کشورهای موفق‌ جهان‌، حرکت‌ کند و رقیب‌ آنان‌ باشد.
تا چه‌ حد به‌ ریسک‌ پذیری‌ که‌ یکی‌ از عامل‌های‌ مهم‌ کارآفرینی‌ است‌، اعتقاد دارید؟
شروع‌ کسب‌ وکار با هر میزان‌ سرمایه‌گذاری‌، نیازمند ریسک‌ است‌ و بدون‌ ریسک‌، سرمایه‌گذاری‌بی‌معنا خواهد شد پس‌ در واقع‌، ریسک‌ پذیری‌ همیشه‌ همراه‌ یک‌ کارآفرین‌ است‌.
به‌ عنوان‌ سؤال‌ آخر، چقدر به‌ این‌ باور رسیده‌اید که‌ الگوبرداری‌ از کار شما توسط‌ دیگران‌،می‌تواند در رشد صنعت‌ و اقتصاد کشور موثر باشد؟
موفقیت‌ مانند تمامی‌ علم‌ها در جهان‌، یک‌ فرمول‌ دارد و الگوبرداری‌، یکی‌ از قسمت‌های‌ این‌ فرمول‌ است‌و من‌ معتقدم‌ (البته‌ براساس‌ تجربه‌های‌ روان‌ شناسان‌ بزرگ‌) الگوبرداری‌، عامل‌ تلاش‌ دیگران‌ است‌پس‌ همان‌ طور که‌ من‌ در کار خودم‌ از دیگران‌ الگو گرفته‌ام‌، دیگران‌ هم‌ می‌توانند از ابداع‌ آیس‌ پک‌الگوبرداری‌ کنند تا به‌ هدفشان‌ برسند و موفق‌ باشند.

منبع : http://entrepreneurship.aiau.ir/Entrepreneurship/Pages/BabakBakhtiari.aspx

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد