محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

سال نو مبارک

سال نو، زمان بررسی گذشته و برنامه ریزی برای آینده است. امیدوارم که در سال جدید موارد زیر را در زندگی تان به کار بندید
۱ – زمانی را برای رویاها اختصاص دهید تا روح تان را به ستارگان پیوند دهد.
۲ – زمانی را برای کارکردن اختصاص دهید زیرا بهای آن موفقیت است.
۳ – زمانی را برای فکر کردن اختصاص دهید زیرا سرچشمه قدرت است.
۴ – زمانی را برای بازی کردن اختصاص دهید زیرا راز جوانی است.
۵ – زمانی را برای مطالعه اختصاص دهید زیرا سرچشمه دانش است.
۶ – زمانی را برای خندیدن اختصاص دهید زیرا سختی ها و مشکلات را کم رنگ می کند.
۷ – زمانی را برای بهداشت و سلامتی اختصاص دهید زیرا گنجینه زندگی است.
۸ – زمانی را برای نیایش و عبادت اختصاص دهید زیرا گرد و غبار زندگی مادی را از چشمان شما می زداید و شما را به ذات الهی پیوند می دهد.
۹ – زمانی را برای دوستان اختصاص دهید زیرا باعث شادی و نشاط می شوند.
۱۰ – زمانی را برای مهرورزی اختصاص دهید زیرا لذت بخش است.

آمدن سال جدید ، اتفاق جدیدی نیست ؛ هر سال تکرار می شود . تکرار آمدن یک بهار دیگر ، یک تابستان دیگر ، یک پاییز و یک زمستان دیگر . تکرار دور هم جمع شدن ها ، خانه تکانی ، خریدهای نوروزی ، تکرار تکرارها و … اما حال و هوای خاصی دارد . بوی بهار در زمستان ، رایحه دیدار با کسانی است که دوستشان داریم ؛ آماده شدن برای شروع سالی جدید ، یا رفتن به یک مسافرت تفریحی ، دوندگی و دوندگی و سپس کمی استراحت تا شروع دوباره کارهای روزمره و تکرار دوباره زندگی …

بیشتر ما در تحویل سال نو آگاهانه یا نا آگاهانه به دنبال نوعی تغییر و تحول هستیم . نا خودآگاه می خواهیم به نهایت و سقف وضعیتی که در آن هستیم برسیم و از آنجا به آستانه یک دگرگونی بزرگ نزدیک شده و سپس به فضایی دیگر پرتاب شویم . دل مان می خواهد همه چیز برای مدت کوتاهی هم که شده تغییر کند و خودمان هم همراه با طبیعت ، به این تغییر و تحول دامن می زنیم . لباس های نو ، وسایل نو ، معاشرت های نو ، سفر به سرزمین های نو و … همه و همه نشان می دهند که دوست داریم تغییر کنیم . اما آیا راه تغییر کردن و دگرگون شدن را درست پیدا کرده و درست پیموده ایم ؟

متاسفانه ، بیشتر ما تنها به یک جنبه از دگرگونی و تغییر توجه داریم ؛ به تغییرات و دگرگونی های ظاهری ! تغییر ظاهری ، بد نیست و گاهی در زندگی اکثر ما ضروری هم هست ؛ اما نمی توان تنها به ایجاد تغییرات ظاهری کفایت کرد ؛ چون انسان موجودی تک بعدی نیست . انسان هم ظاهر دارد هم باطن . هم جسم دارد هم روح و روان . او مجسمه یا عکس نیست که تنها یک پوسته ظاهری داشته باشد ، بلکه برعکس ، ظاهر انسان و ظاهر زندگی او ، سطحی ترین و به تعبیری جزئی ترین بخش های حیات انسان است . در انسان یک هستی بزرگ نهفته است ؛ دنیای ناشناخته ای که اگر انسان قدم در راه شناخت آن بگذارد با ده ها سرزمین اسرار آمیز و باورنکردنی مواجه خواهد شد ؛ با توانمندی ها و استعداد های کشف نشده ، با علایق و انگیزه های ناشناخته ، با قدرت ها وتوانایی هایی که هرگز از آنها بهره ای گرفته نشده و خلاصه با صندوقچه هایی پر از سنگ های قیمتی کمیاب و حتی نایاب . کلید دگرگونی و تغییرات حقیقی در درون ما ، وابسته به خود ماست . همه تغییرات بیرونی ، حتی تغییراتی که در طبیعت و جهان پیرامون ما رخ می دهد ، نمادها و نشانه هایی هستند که انسان را به سمت ایجاد تغییرات پایدارتر درونی سوق می دهند . تولد ، رشد ، ثمر بخشی ، پیری و کهنسالی و هزاران نماد ریز و درشت دیگر به ما می گویند گرچه هرسال ( و البته هر روز و هر ساعت ) ، تغییر و نو شدنی در کار هست ، اما روند تغییر و نو شدن در کل حیات ، روندی تکاملی و رو به رشد است که به سمت تغییرات عمده و بزرگتری میل می کند . تغییراتی که اگرچه ظاهرشان تکراری است اما در حقیقت تکراری نیستند و هیچ موجود زنده ای نیست که با وجود داشتن تغییرات یکنواخت ، تا به ابد ثابت و یکنواخت باقی بماند . شاید به همین دلیل است که تقریبا همه صاحبنظران دانش موفقیت هم با توصیه به ایجاد دگرگونی های درونی و شگوفا ساختن توانمندی های آشکار نشده انسان ها ، به دنبال ایجاد تغییرات درونی تر و هسته ای ترند و هرگز به ظاهر بسنده نمی کنند . شما هم در سال جدید به ظاهر و تغییرات ظاهری کفایت نکنید .

در آستانه سال جدید ، آرزوهایتان را مرور کنید و نه فقط به آرزوهای فعلی ، که به آرزوهای دوران کودکی تان بیندیشید . آرزوهای دوران کودکی ، گاه مانند فانوس های دریایی عمل می کنند که به ما می گویند هدف اصلی ( و گاه گمشده ) زندگی مان کجاست ؛ آرزوهایی که گاه در پشت ابرهای سیاه و خاکستری روزمرگی از یادمان رفته و به دست فراموشی سپرده شده اند ، اما تنها با تحقق آنهاست که می توانیم تغییری بنیادی در برنامه زندگی مان ایجاد کنیم . اگر ساحل نجات پیدا شود ، بیش از این در آب های متلاطم زندگی بیهوده غوطه نمی خوریم .

در آستانه سال جدید ، رفتارهای تان را مرور کنید . ببینید کدام رفتار را دوست دارید و کدام ها زائد و مزاحم رشد شما هستند . کدام رفتارها باعث می شوند به هدف های تان برسید و کدام ها مانع پیشرفت و رشد شما می باشند . چه رفتارهایی ، شرطی شده و کهنه اند و انگار از بیرون به شما تحمیل شده اند و کدام ها خود جوش و درونی اند . چه رفتارهایی در ایجاد پیوند های دوستی ، صلح آمیز و همراهانه به کارتان می آیند و کدان ها دشمن ساز و دور کننده اند .

در سال جدید ، ببینید چقدر خودتان را می شناسید و چقدر خودتان ، یعنی ” خود حقیقی تان ” را دوست دارید . چقدر با این خود حقیقی فاصله دارید و چقدر بر مبنای آن عمل می کنید . ببینید کدام یک از بخش هایی که از وجود و از روح و روان خود می شناسید ، در شما فعال شده است و کدام ها را نگذاشته اید فعال و شکوفا شود ؟ چقدر خود و آرزوهای نهانی خود را سرکوب کرده اید و چقدر با تنبلی یا با عدم شناخت ، خود و انرژی تان را به هدر داده اید ؟

در سال جدید ، ببینید قبلا و حتی امروز و امسال ، چه اشتباهاتی مرتکب شده و می شوید . جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید منفعت است ؛ پس جلوی اشتباهات خود را بررسی و مرور کنید . ببینید چه شد که اشتباه کردید و چه شد که در اشتباه خود باقی ماندید و مهم تر اینکه چه می شود که بارها و بارها همان اشتباهات را تکرار می کنید ؟ اگر در سال جدید بازهم همان اشتباهاتتان را مرتکب شوید ، انگار که اصلا سالتان نو ن ده است !

در سال جدید ، برنامه ریزی و تعهد به برنامه هایتان را یاد بگیرید . پیش نیاز برنامه ریزی ، همانطور که می دانید مشخص کردن هدف است . اما هدف چیست ؟ هدف همان چیزی است که درون وجودتان آن را دوست دارید و از ته دل می خواهید به آن برسید . نادانی و ناکارآیی را تکرار نکنید . در سال جدید ، با هدف های روشن و آشکار و با برنامه ریزی های مدون و دقیق برای رسیدن به هدف هایتان کوشش کنید . تعهد به برنامه ریزی یعنی اینکه به خود و دیگران قول بدهید کاری را که باید ( و با خود قرار گذاشته اید ) ، انجام دهید . برای خود تنبیه هایی در نظر بگیرید که اگر به تعهدتان عمل نکردید ، با تنبیه خود ، لااقل به نظم درونی و باطنی خود بیافزایید .

در سال جدید ، کمی کمتر منابع انرژی خود را هدر دهید ! باورکردنی نیست ، اما اکثر ما روزانه ، در حال از کف دادن انواع انرژی هستیم . زمان و سلامتی خود را می بازیم و قوای جنسی ، جسمی ، عقلی و حتی تفکری خود را بیهوده هدر می دهیم یا در راههای نادرست از آنها استفاده می کنیم . بیشتر ما گول تفریحات ناسالم را می خوریم و هیجان های کاذب را با خوشحالی های عمیق اشتباه می گیریم .

در سال جدید ، کمی نورانی تر شوید ! یعنی کمی مهربان تر و کمی بخشنده تر . کمی بیشتر به فکر دیگران باشید و کمی کمتر به خودخواهی های خود فکر کنید . کمی کمتر کینه ای باشید و حقیقی تر شوید . یعنی از دیگران تقلید و با چارچوب های دیگران زندگی نکنید . ارتباط حقیقی و درونی تان را با اطرافیان ، با کسانی که دوستتان دارند و دوستشان دارید ، برقرار کنید ؛ ارتباطی از عمق جان . انگار دارید با قلبتان با دیگران رابطه برقرار می کنید نه با قوانین ظاهری و تظاهر به آداب تکراری بی حاصل . در سال جدید ، کمی بیشتر با دوست اصلی خود باشید ، کمی بیشتر برای رضایت و خوشنودی او زمان بگذارید ، کمی بیشتر با او حرف بزنید و البته کمی عمیق تر . او شنوا و بیناست . شما را می بیند و از دل و قلب و روح تان با خبر است . در سال جدید کمی بیشتر دل و قلب و روح تان را به او بسپارید و کمی بیشتر او را یاد کنید .

در سال جدید ، تنها به ” نو شدن ” نپردازید بلکه به ” نو ماندن ” هم فکر کنید . زندگی اکثر ما تکرار کلیشه هایی است که خودمان ساخته یا دیگران به خوردمان داده اند . ما با این کلیشه ها زندگی می کنیم و با آنها می میریم . حتی نو شدن مان هم کلیشه ای شده . چیزهایی را نو میکنیم که دیگران برای مان تعیین کرده اند ! نو ماندن یعنی برخورد زنده و جدید و پرشور با زندگی ، با انسان ها ، با همه کائنات و حتی با خودمان . نو ماندن یعنی هر روز نو شدن ، یعنی گریز از شرطی شدن و تکرار تکرارها ، یعنی تفکر و تعمق به جای تقلید و دریافت و ادراک زنده از طبیعت و هستی . در سال جدید نو شوید … نو بمانید .

سال ۱۳۹۰ را به همه دوستان و دانشجویان تبریک می گم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد