محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

از کامیون تا کامپیوتر , از سیلیکان ولی تا جاده مخصوص

 فرهاد کاشانی: لیسانس مهندسی کشاورزی از دانشگاه شیراز در سال 1354 و فوق لیسانس مدیریت از مرکز مطالعات مدیریت ایران در سال 1357 می باشد. وی در سن 25 سالگی به مدیریت عامل شرکت خصوصی صنعتی و مهندی ایرانی (سیمیران) رسید که چندی بعد ملی شد.

کاشانی در سال 1350 اولین گوکارت موتوری را در ایران ساخت و در سال 1352 اولین پرواز سولوی خود را با هواپیمای یک موتوره انجام داد و از سال 1359 در مجله ماشین همه ماهه مقالاتی در مورد ماشین، موتور و هواپیما می نویسد.

 

در سال 1360 پس از شرکت در دوره احتیاط جنگ ایران و عراق به امریکا رفته و در مدت زمان کوتاهی در شرکتهای کامپیوترسازی به مقام مدیریت رسید و در همین حال گواهینامه های مهندسی کنترل کیفیت و مهندسی قابلیت اطمینان و گواهینامه مدیریت اجرائی را گرفت. وی بمدت 13 سال قائم مقام ارشد و قائم مقام مدیر عامل در چند شرکت الکترونیک در "سیلیکان ولی" بود و کارخانجاتی را در مکزیکو، تایوان، آلمان، هلند و انگلیس علاوه بر امریکا و در زمانهای مختلف مدیریت می کرد که سپس وی از طرف شرکت مادیران برای همکاری به ایران دعوت شد. وی در سال 1383 به ایران بازگشت و پس از اتمام قرارداد دوساله خود با مادیران، با صاحبان آن شریک و شرکت آریادیزل موتور را پایه گذاری نمود. وی در حال حاظر مدیر عامل شرکت آریا دیز موتور می باشد. وی در مدت اقامت در امریکا چندین دوره عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین ایرانی و یک دوره رئیس هیئت مدیره آن بوده و بنیانگذار گروه مدیران ارشد ایران "تکنولوژی" می باشد که دارای یکصد و پنجاه عصو ایرانی در ارشدترین مشاغل مدیریت در امریکا است. وی چندین دوره کوتاه مدت مدیریت را در دانشگاههای استنفورد، هاروارد، کرنل و دانشگاه کالیفرنیا گذرانده است

کتاب "مدیریت در عمل – از سیلیکان ولی تا جاده مخصوص، از کامپیوتر تا کامیون" نوشته آقای مهندس کاشانی و مهندس محمد کارگر شورکی نیز یکی از کتابهای ارزشمند در زمینه مدیریت می باشد که آقای کاشانی تجربیات گرانبها و جهانی خود را با مصداق های ملموس ارائه می دهد.

چرا از "سیلیکان ولی" تا "جاده مخصوص"؟

"سیلیکان ولی"   "Silicon Valley"   نام منطقه ای است در شمال کالیفرنیا که بین شهرهای سن هوزه، سن فرانسیسکو و اوکلند قرار دارد. ترانزیستور و آی سی در این منطقه اختراع شد و کامپیوتر خانگی PC   ، Mouse, Windows   محصولات بعدی این منطقه بودند. اکثر شرکتهای آی سی ساز معروف جهان ما نشنال سمی کنداکتور و اینتل و اکثرکامپیوتر سازان معروف مانند Apple, HP ,   و شرکت های اینترنتی مانند یاهو و گوگل  و نرم افزارسازان معروف مانند اوراکل در این منطقه قرار دارند. متفکرترین مغزهای جهان اکنون به این منتطقه مهاجرت و در آنجا زندگی می کنند و آنچه که در دنیای های تک و در منطقه "سیلیکان ولی" اتفاق می افتد با فاصله کمی در بقیه امریکا و سپس در نقاط دنیا اتفاق می افتد. در حالیکه در تمام دنیا دانشگاههای معروف سیستم مدیریت آینده را از سیلیکان ولی یاد می گیرند و سپس آنرا به بقیه تدریس می کنند.

مهندس فرهاد کاشانی مدت 23 سال در منطقه سیلیکان ولی کار و زندگی کرده است که 22 سال از آن در رده های مدیریتی بوده است.

از طرفی جاده مخصوص کرج اولین محل ساخت کامیون و اتومبیل در ایران می باشد و مهندس کاشانی پس از 2 سال مدیریت کارخانجات مادیران در منطقه جاده مخصوص شرکت آریادیزل را برپا می کند.

علت انتخاب نام کامپیوتر و کامیون در این کتاب نیز، مدیریت دو نوع محصول کاملاً متفاوت می باشد که کامپیوتر خانگی تکنولوژی سی سال اخیر جهان و دیگری دارای قدمت یکصد و بیست ساله می باشد.

به عقیده وی مدیر خوب هم در "سیلیکان ولی" و هم در "جاده مخصوص" چه در صنعت کامپیوتر و چه در صنعت کامیون می تواند موفق عمل کند و مدیر ضعیف نیز هم در ایران و هم در امریکا و در صنعتی که فعالیت کند ناموفق خواهد بود.

 از نظر آقای کاشانی عوامل بسیار می توانند در موفقیت افراد تاثیر گذار باشند ایشان سه کلید از کلیدهای مهم را اینطور بیان می کنند

  • داشتن هدف، اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت
  • داشتن استقامت و روحیه پیگیری اهداف
  • ارتباطات

یکی از تعاریف مدیریت از نظر آقای فرهاد کاشانی: "مدیریت یعنی، هنر انجام بیشتر با کمتر"

بنده به عنوان یک ایرانی به وجود افرادی همچون آقای فرهاد کاشانی افتخار می کنم. و امیدوارم بیوگرافی مختصر درج شده در سایت باعث افزایش انگیزه ایرانیان مشتاق و علاقمند باشد.

منبع : حسین ثاقب


برای مشاهده لیست شرکتهای فعال در منطقه سیلیکان ولی لطفاً بر روی عکس زیر کلیک کنید (خیلی جالبه ارزش یکبار دیدن را دارد) .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد