محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

پرواز بوفالو

ویژگی بوفالوها

آنها به یک رهبر پای بند و وفادار و همه پیروند و تابع .

آنها درست همان کاری را می کنند که به آنها دستور داده شده است .

آنها هرگز سوال نمی کنند و فقط پیروی می کنند.

بوفالوها منتظر دستور می شوند و تا دستور نرسد , هیچ کاری نمی کنند و هیچ جا نمی روند .

هیچکس جای دیگری را پر نمی کند و جلو نمی افتد و مسئولیت نمی پذیرد.

 

ویژگی غازها

هر غاز به هنگام پرواز دسته جمعی , احساس مسئولیت می کند.

هر غاز فقط پیروی محض نمی کند و وضع خود را در راه می سنجد و به تصمیمی که باید بگیرد , فکر می کند .

هر غاز مسیر پرواز گروه را می داند.

رهبری و جلودار بودن , نوبتی است .

هر غاز , زمان جلو تر بودن , در نوک پرواز قرار گرفتن و هدایت گروه را , خود انتخاب می کند.

همه غازها تمایل به پذیرش مسئولیت و جلودار بودن و رهبری دارند.

غازها در طول پرواز مراقب یکدیگر هستند.

 

بررسی ثابت کرده است که اگر غازها مسیری را گروهی بپیمایند , ٧٠ درصد بیشتر از آن مسافتی را که انفرادی می توانند طی کنند , می پیمایند. پلاسکو می گوید وقتی از مطالعه نظام همکاری و زندگی و پرواز گروهی و مشارکتی غازها آگاه شدم و راز کامیابی این نظام را کشف کردم , به داخل شرکت خود برگشتم و به همه همکارانم دستور پرواز دادم و از آنها خواستم که از امروز غازهایی باشند که هم خود از پروازشان لذت ببرند و هم من سازمان تکامل یافته تر و آسوده تری را اداره کنم.

 

آری من به آنها اختیار و آزادی پرواز دادم و گفتم بوفالوهای من پرواز کنید. غافل از اینکه بوفالوها نمی توانند پرواز کنند . به خود گفتم پلاسکو سازمان تو , یک سازمان بوفالویی است . مگر تو این طور نخواستی که همکارانی مطیع و فرمانبردار بی چون و چرا داشته باشی که به دست و دهان تو نگاه کنند. پس اگر غیر از این می خواهی , خود تو اول باید تغییر کنی و در اینجا بود که آن حقیقت تلخ سوم یک بار دیگر در گوش من صدا کرد که :

 

من باید تغییر کنم , من باید بوفالوها را تبدیل به غاز کنم , طبیعت آنها را تغییر دهم , با آموزش و پرورش , رشد , ایجاد انگیزش , روحیه , اختیار , مسئولیت , اعتماد و... پرواز بوفالوها حقیقت تلخی است که همه روزه در اغلب سازمانها با آن برخورد می کنیم .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد