محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

برنامه نویس; مرد یا زن!؟

اشتباه نکنید! قصد ندارم در این مقاله به دسته بندی آدم ها بپردازم و زن و مرد را از هم جدا کنم. تفاوت های فیزیکی و روحی مردان و زنان در فعالیت های روزانه شان بسیار تاثیر گذاراند. در حرفه ای مثل برنامه نویسی که در آن قدرت تفکر، دانش، هنر، ذوق و سلیقه تاثیر بسیاری در روند کار دارد، تفاوت های مرد و زن کاملاً تاثیر خود را نشان می دهد. هر چند میدانم این بحث زن یا مرد بودن برنامه نویس تکراری شده، اما میخوام از نظر و تجربه خودم در این مورد بنویسم.

اولین ومهم ترین فاکتور در برنامه نویسی، قدرت تحلیل و درک مسائل مختلف است. یک برنامه نویس باید به مسائل واقعی با دید نرم افزاری نگاه کند و برای پیاده سازی آن ها ایده هایی در سر داشته باشد. در این مود هرچه فرد از نظر علمی دارای سواد بیشتر و از نظر عملی دارای تجربه ی بیشتری باشد، موفق تر ظاهر می گردد. میشه گفت در این مورد زن و مرد تفاوت خاصی نمی کنند، هر چند که زنان نشان داده اند دیرتر از مردان مسائل را درک می کنند! اما وقتی درک می کنند، معمولاً بهتر از مردان می توانند آن را توضیح بدهند و در عمل اجرا کنند.
اینکه خانم ها کارهایشان را از آقایان منظم تر انجام می دهند را من قبول ندارم، اما در برنامه نویسی به طرز عجیبی زن ها منظم تر از مردها عمل می کنند. البته نمی توان این موضوع را به همه بسط داد، ولی بر اساس تجربه ای که من دارم، خانم ها سعی می کنند برنامه های خواناتری بنویسند و معمولاً کدهای خود را مستند می کنند. البته این بدین معنی نیست که زن ها بهتر از مردان برنامه می نویسند. مستندسازی مخصوصاً در برنامه های بزرگ و پیچیده بسیار لازم و حیاتی است. زن ها معمولاً در این مورد از مردها بهتر عمل می کنند و سعی می کنند تمام توضیحات لازم در مورد کدهایشان را در فایل های سورس اعمال کنند و مستندات مربوط به بخش های خود را در کارهای تیمی، کامل ارائه کنند. البته در بعضی موارد مدیر پروژه تمام برنامه نویسان را مجبور می کند که کدهای مستند شده بنویسند، که متاسفانه در این گونه موارد نیز مشاهده شده که آقایان از زیر مستندسازی سورس کدهای خود شانه خالی کرده اند!!

یک عادت خوب دیگری که بیشتر در زنان مشاهده شده، پشتیبان گیری از سورس کدها بعد از انجام کارشان است. البته در تعداد بسیار معدودی از مردان نیز این خصلت تازگی ها یافت شده، اما نمی توان به آن دل خوش کرد!
طرح ایده های نو و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا بیشتر در آقایان دیده شده تا خانم ها. معمولاً مردها همیشه دنبال برتری و پیشرفت در کارشان هستند. به همین علت سعی می کنند اطلاعاتشان به روز باشد و با تکنولوژی های جدید آشنایی کافی داشته باشند. سعی می کنند در جلسات بیشتر خود را نشان بدهند و در مورد هر موضوعی ایده ی خود را مطرح کنند. بسیاری از پروژه های نرم افزاری موفق در جهان از ایده های همین آقایان خلاق متولد شده اند!

معمولاً مدیران و مدیر پروژه ها طراحی رابط کاربری نرم افزارها را به دست خانم ها می سپارند و نمی دانند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. زن ها در طراحی رابط کاربری احساسات و سلیقه ی خود را دخالت می دهند، در حالی که طراحی رابط کاربردی از استانداردهای خاصی در سیستم عامل های مختلف پیروی می کند. این موضوع باعث می شود تا رابط کاربری که خانم ها طراحی می کنند نسبت به همتایی که آقایان طراحی می کنند ضعیفتر باشد.

خانم ها برای نوشتن راهنما ها و مستندات سیستم عالی اند. آن ها بر خلاف آقایان کم حوصله، سعی می کنند هر چیز جزئی را به طور کامل توضیح دهند. هر چند در این زمینه آقایانی هم پیدا شده اند که به خانم ها کمک کنند! اما در کل خانم ها دقت و انرژی بیشتری روی این گونه کارها می گذارند. در مورد پشتیبانی هم معمولاً خانم ها بهتر با کاربران ارتباط برقرار می کنند.

تتیجه : در کل نتیجه گیری خاصی نمی توان در مورد این موضوع داشت. مطمئناً موارد بالا در موقعیت های مختلف صدق نمی کنند و با توجه به شرایط ممکن است مردها بهتر از زن ها باشند و یا زن ها حال مردها را بگیرند! همانطورکه بیان شد، برنامه نویسی تلفیقی از دانش، هنر، سلیقه و پستکار است که هر کس چه زن و چه مرد می تواند در آن بهترین باشد.
کدامیک را استخدام کنیم!؟


خانم ها معمولاً وقت شناس تر از آقایان هستند و به طور منظم سر کار خود حاضر می شوند. اگر مجرد باشند، باید احتمال ازدواج او با کسی که حاضر نیست زنش بیرون از خانه کار کند، نیز بدهید. اگر متاهل باشد باید خود را برای روزی که می خواهد 9 ماه از شما مرخصی بگیرد آماده کنید! خانم ها معمولاً نمی توانند تا دیروقت در شرکت بمانند و روی پروژه های عقب افتاده کار کنند. طبیعتاً توانایی انجام کارهای بدنی (مثل جابجا کردن میزها و کامپیوترها) را نیز در شرکت ندارند. یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر خانمی شما را عصبانی کند نمی توانید با او دست به یقه شوید!
آقایان مخصوصاً از نوع جوانش دارای کله های بادکرده ای هستند که در آن خیال پیشرفت و احتمالاً رفتن به خارج از کشور را می پرورانند. باید هنگام قرارداد بستن با این موجودات حواستان را بیشتر جمع کنید! اگر طرف سربازی نرفته باشد باید پروژه های او را به دو قمست قبل از سربازی و بعد از سربازی تقسیم کنید. اگر مجرد است، سعی کنید او را متاهل کنید، چون پسرها وقتی زن می گیرند سر به راه تر می شوند (اگر خودتان دختر دارید که هیچ، وگرنه دختر باجناق خود را برای او نشان کنید). مردهای با انگیزه خیلی زود در کار خود پیشرفت می کنند و توقع حقوق بالاتری دارند. حتی احتمال دارد بخواهند به شرکت های بهتر و سرشناس تر بروند. این احتمال ناگزیر را نیز حتماً در نظر داشته باشید).


منبع : نخبگان جوان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد