محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

محمد رضا میثمی

دانشجوی دوره کارشناسی پیوسته رشته کامپیوتر (گرایش نرم افزار) دانشگاه آزاد (واحد تهران شمال)

الهه مشتاق، مدیرعامل شرکت پیمان خطوط گستر

خانم مشتاق متولد سال ۱۳۴۷ در تهران می‌باشند، وی در حال حاضر مدیر شرکت پیمان خطوط گستر است از همین رو سایت زنان کارآفرین مصاحبه‌ای با ایشان انجام داده‌است که در زیر می‌خوانید:

 

خانم مشتاق در ابتدا لطف کنید و خلاصه‌ایی از وضعیت تحصیلی و خانوادگی خودتان را در اختیار خوانندگان ما بگذارید؛

من دومین فرزند از سه فرزند خانواده هستم. پدرم کارشناس بازنشسته شرکت نفت و مادرم فرهنگی هستند. در سال ۶۵ در رشته متالوژی در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل شدم. ولی به علت علاقه‌ام به کامپیوتر به سمت گروه کامپیوتر جذب شدم و موفق شدم ۴۶ واحد درسی از بخش نرم‌افزار و سخت افزار را در دانشگاه بگذرانم. در سال ۷۲ازدواج کردم. همسرم فارغ‌التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی است.


از چه سالی شروع به کار کردید؟

در سال ۶۹ وارد بازار کار شدم. ابتدا در شرکت پارس سیستم که فعالیتش در زمینه خدمات کامپیوتر بود مشغول شدم در آنجا وظیفه‌ام طراحی سیستم و برنامه‌ریزی بود. بعد از چهار سال کار در این شرکت(دو‌سال به طور پاره وقت و بقیه تمام وقت )وارد شرکت پارسیان شدم که از شرکتهای تابعه وزارت نیرو است.

 

وظیفه شما در شرکت پارسیان چه بود و چه پیشرفتهایی در آن شرکت بدست آوردید؟

در ابتدای وارد شدنم به این شرکت مرکز کامپیوتر پارسیان را راه اندازی کردم. این مرکز شامل یک ایستگاه کاری مرکب از ۱۲۰ نفر پرسنل بود. سپس بخش تحقیق و توسعه پارسیان را ایجاد کردم و به سمت معاونت تحقیق و توسعه منصوب شدم.


شما به عنوان معاون و کارشناس در بخش تحقیق و توسعه چه فعالیتهایی را انجام می‌دادید؟
من به مدت دوسال در پروژه های اتوماسیون و شبکه های فیبرنوری فعالیت کردم در این زمان تلاش می‌کردم متخصصین بسیاری را برای انجام تحقیقات جذب کنم. به همین منظوراز طریق اساتید با دانشگاهها تماس گرفته و خواستار نیروی پر انرژی و جوان از آنها میشدم. در واقع بخش تحقیق و توسعه مصمم بود تا همگام با سایر گروههای فنی و مهندسی شرکت فعالیت گسترده‌ایی را جهت ارائه خدمات مکانیزاسیون انجام دهد. تخصص گرایی به همراه سرمایه گذاری وسیعی که در این زمینه صورت گرفت موجب شد تاپس از گذشت ۵ سال مرکز کامپیوتر پارسیان به یکی از قویترین مراکز انفورماتیک در شاخه صنعت برق کشور و حتی خاورمیانه تبدیل شود.

 

فکر تاسیس شرکت مستقل از کی آغاز شد؟

به مرور و با گسترش بخش تحقیق و توسعه، به این نتیجه رسیدم که این معاونت توانایی تبدیل شدن به یک شرکت و فعالیت جداگانه از شرکت پارسیان را دارد. پیشنهادم را در جلسه هیئت مدیره شرکت پارسیان مطرح کردم و مقرر گردید گزارش توجیهی فنی اقتصادی با شرح موضوع شرکت، فعالیتها، میزان سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز و شرح پروژه‌های قابل اجرا توسط من تهیه و در اختیار اعضای هیئت مدیره قرار بگیرد. تهیه گزارش مدت شش ماه زمان گرفت در این مدت سمینارهای توجیهی مختلفی در زمینه موضوعات شرکت جدید یعنی اتوماسیون و مخابرات برگزار شد. همزمان اولین پروژه مستقل مرکز کامپیوتر نیز به بهره‌برداری رسید که این امر نشانگر پتانسیل لازم جهت انجام چنین پروژه‌هایی به صورت مستقل و در چهارچوب یک شرکت جدید بود. بالاخره پس از ۶ سال تلاش مداوم در ساختار مرکز کامپیوتر، توسعه پستهای فشارقوی و سوابق قابل توجه در زمینه های ارتباطات و علوم کامپیوتری شرکت پارسیان در سال ۷۹ اعلام آمادگی کرد که معاونت تحقیق و توسعه در قالب شرکتی مجزا به نام «پیمان خطوط گستر» فعالیت کند.


نظارت شرکت پارسیان بر شرکت جدید چگونه بود و پیمان خطوط گستر چه زمانی از این شرکت مستقل شد؟

در طول مدت جداسازی و تاسیس شرکت پیمان خطوط گستر اعضا هیئت مدیره پارسیان در تهیه مقدمات تاسیس شرکت به من کمک فکری می دادند. در طرح اولیه تاسیس شرکت ذکر شده بود که به دلیل حفظ ساختار دو شرکت، شرکت پیمان خطوط گستر با مشارکت شرکت پارسیان (با ۳۴٪سهام)به صورت زیر‌مجموعه ایی از شرکت مادر تاسیس گردد. که برحسب تواناییها و امکانات خود می‌تواند در موضوعات مستقل به فعالیت بپردازد.در عین حال کوشش شد که شرکت جدید با انجام پروژه های تخصصی خود استقلال مالی پیدا کرده و زمینه‌های فعالیت خود را گسترش دهد.اولین پروژه با نظارت و مشارکت کارشناسان خارجی ،پروژه دوم به شکل ۵۰-۵۰ بین شرکت و کارشناسان خارجی و پروژه سوم به طور کامل توسط شرکت انجام شد و فقط یک نفر کارشناس خارجی در پایان بر کار نظارت داشت.

 

شرکت شما در چه زمینه هایی فعالیت می‌کند؟

فعالیت شرکت ایجاد شبکه های پرقدرت فیبرنوری، انجام امور مهندسی و نظارت بر راه‌اندازی پروژه‌های حفاظت و کنترل پستهای فشار قوی، راه‌اندازی و مدیریت شبکه های کامپیوتری و مشاوره و تامین تجهیزات شبکه های اینترانت و اینترنت است. پیمان گستر اولین شرکتی است که پروژه استقرار سیستم کنترل و حفاظت کامپیوتری پست فشارقوی در ایران به انجام رسانده و تحویل داده است.


تمرکز اصلی شرکت بر زمینه های زیر است:

1-ایجاد شبکه های پرقدرت فیبرنوری، تامین تجهیزات و راه اندازی شبکه های بزرگ انتقال دیتا

2- انجام امور مهندسی و نظارت بر راه اندازی پروژه های حفاظت و کنترل نیومریک پست‌های فشارقوی،

اتوماسیون نیروگاهها و مراکز دیبا چنگ

3- راه اندازی و مدیریت شبکه های کامپیوتری Lan و Wan و تامین تجهیزات

۴-طراحی، تحلیل و برنامه نویسی نرم افزارهای کاربردی اختصاصی در صنایع و اتوماسیون

5- مشاوره و تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی شبکه های اینترانت و اینترنت


تا کنون چه پروژه هایی را انجام داده اید؟

پروژه های انجام شده این شرکت از ابتدای تاسیس تا کنون شامل اتوماسیون عددی پستهای نیروگاهی کازرون، آبادان، دماوند و راه اندازی شبکه کامپیوتری فیبرنوری ساختمان شرکت برق منطقه ایی تهران و طراحی و تامین تجهیزات و نصب و راه اندازی شبکه فیبرنوری در مسیر فیروزکوه به قائم شهر بوده‌است. از نظر حجم قراردادها، اتوماسیون و مخابرات هم وزن هستند و بیشترین حجم قراردادها را در بر می‌گیرند.


خود شما در مدیریت همه پروژه ها درگیر شوید؟

خیر؛من به عنوان مدیرعامل درگیر مشغله های اجرایی زیادی هستم و نمی‌توانم مدیریت پروژه ها را قبول کنم و

معمولا دخالت مستقیم هم در پروژه ها ندارم و ابتکار عمل را به مدیران واگذار میکنم.


کمی درباره پرسنل و همکاران خود در شرکت توضیح دهید؛ به چه طریق آنها را انتخاب کردید؟

در ابتدای تاسیس شرکت کارمندان بخش معاونت و تحقیق و توسعه که حدود ۱۲ نفر بودند همگی با من به شرکت پیمان خطوط گستر آمدند و برای اینکه مشکلی در مورد حقوق و درآمد ایجاد نشود و اختلافی با شرکت پارسیان نداشته باشند تقریبا همان سطح قبلی حقوق و دستمزد حفظ شد. در واقع روش کار به این صورت بود که ابتدا از کارکنان موجود در مرکز کامپیوتر استفاده شود و سپس با توجه به ساختار شرکت نسبت به استخدام کارکنان جدید اقدام شود. هم اکنون شرکت دارای ۵۷ نفر پرسنل است. متوسط سنی کارکنان بین ۳۰ تا ۳۵ سالاست. ۸۷٪ کارکنان فارغ التحصیل دانشگاه هستند. در واقع من ترجیح می دهم که پرسنل لیسانس باشند و از افراد فوق لیسانس با تجربه هم به عنوان تنظیم کننده بین مدیران پروژه استفاده شود. افراد جدید که به استخدام شرکت در میایند نیز ابتدا در دوره آموزشی تحت نظر مدیران پروژه شرکت می کنند و مدتی در کنار افراد دیگر که سابقه کاری دارند در پروژه ها شرکت می کنند تا در کار تجربه بدست بیاورند. با افتخار بگویم که تا کنون توانسته ایم چند نفر از ایرانیان جوانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند را جذب شرکت خود کنیم و در نتیجه آنها را به کشور برگرداندیم.


برخورد همکاران و خانواده شما با فعالیتهای شما، به عنوان یک خانم، چگونه بوده است؟

محیط کار من بسیار صمیمی و سالم است. به نظر من جنسیت نقشی در نحوه انجام کارها در شرکت ندارد. زنان مهندس و کارشناس همدوش با مردان سخت ترین فعالیتهای مهندسی را با دقت و ذکاوت انجام می‌دهند و برتری افراد بر یکدیگر فقط به دلیل تجربه و دانش بیشتر است. هرگز زن بودن من مانعی برای رشد در محیط کار نبوده است. البته مسائل جزئی وجود دارنند که به شرایط عمومی جامعه مربوط میشوند و عمدتا مسائل پیشبرنده هستند نه متوقف کننده. در زندگی خانوادگی هم، همسر من درک بالایی از وضعیت شغلی من دارد و همواره من را به ادامه فعالیتهای اجتماعی و کاری‌ام تشویق و ترغیب می‌کند. البته نکته‌ایی که شاید جالب باشد در اینجا ذکر کنم این است که من با وجود اینکه حضورم در محیط کار و تخصص خودم به عنوان یک زن پذیرفته شده است، اما در جامعه و در میان زنان گاهی احساس می‌کنم شغلم به عنوان مدیرعامل یک شرکت نامانوس است و حتی بسیاری از مواقع در جمع زنان شغل خود را کارمند معرفی می‌کنم نه مدیرعامل!


با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

مصاحبه کنندگان: فیروزه صابر- سارا موسوی

 

منابع :

کتاب اول

شرکت پیمان خطوط گستر

مرجع الکترونیکی علوم مدیریت ایران

ویگی مپیا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد